Toekomstbeeld: Gepersonaliseerd Onderwijs


Weemoed

Als je kinderen groter worden, denk je als ouders zelf ook terug aan je schooltijd. Weet je nog hoe het vroeger was? Je eigen referentiekader kan ervoor zorgen dat je hetzelfde voor je kind wil als wat je zelf hebt gehad. Bijvoorbeeld een fijne kleine school in de buurt, klassikaal leren, afstandelijke leerkrachten en veel lol met leeftijdsgenoten, huiswerk maken aan de keukentafel: het was allemaal niet altijd leuk, maar je denkt er met een glimlach aan terug. School moet nou eenmaal, dat is hoe je het altijd hebt gezien.


Maar de tijden zijn veranderd. Die scholen van toen bestaan niet meer in die vorm. Overvolle klassen, de zogenoemde plofklassen, geven de leraar weinig speelruimte om een kind individueel te begeleiden; de lesstof staat vast, er moet gestampt en geleerd worden om uiteindelijk een diploma te behalen. Talenten van kinderen blijven vaak ongezien en daardoor onontdekt. Er is simpelweg geen tijd en ruimte voor elk kind afzonderlijk. Alleen de echte uitschieters worden gezien; de middenmoot vaart mee, maar wordt niet uitgedaagd om zich verder te ontwikkelen.


School moet nou eenmaal..

Je eigen ervaringen vroeger op school kunnen je als ouder ook het tegenovergestelde gevoel geven; zoals jij vroeger school hebt ervaren, dat wil je niet voor je kind. Die grote school waar je verdwaalde, de onrust en stress omdat je zelf moest plannen terwijl je geen idee had hoe. Als je terugdenkt aan je middelbare schooltijd heb je vooral herinneringen aan je gevoel van toen: zo snel mogelijk door de stof heen om dat diploma te halen.

Voor jouw kind wil je het daarom anders; een fijne school, niet te groot, meer begeleiding, een veilige omgeving en vooral: toekomstgericht onderwijs, zodat je kind straks,  als het jouw leeftijd heeft, terugkijkt op een leerzame, leuke en vooral inspirerende en afwisselende schooltijd.


Individueel onderwijs

Voor zowel de ouders met fijne herinneringen aan hun schooltijd als voor ouders die er wat minder warm op terugkijken, geldt dat je voor je kind het beste wilt, zeker als het gaat om onderwijs. Of je nu een kind hebt dat makkelijk leert of juist een kind dat veel moeite heeft om de lesstof tot zich te nemen: voor alle kinderen geldt dat persoonlijk aandacht hen laat groeien. Het ene kind leert sneller door het voor zich te zien, bijvoorbeeld door de lesstof te laten zien in een filmpje, het andere kind onthoudt lesstof beter door het in schema’s te vertalen en mondeling overhoord te worden.

Ieder kind is anders en steeds meer instanties worden zich bewust dat niet elke leerling hetzelfde benaderd moet worden. Natuurlijk, uiteindelijk zijn de examens voor de leerlingen hetzelfde en een HAVO of een VWO diploma ziet er voor ieder kind hetzelfde uit. Maar dat is pas het eindstation, het einddoel. De weg er naartoe is bij individueel onderwijs bepaald en voor geen leerling hetzelfde.


Een eigen leerplan in praktijk

Wat kan jij, wat wil jij en hoe ga je dat bereiken? Met een eigen coach wordt een persoonlijk leerplan opgesteld. Welke vakken vindt een leerling lastig, welke onderdelen vindt een leerling eenvoudig en misschien zelfs wel saai? Waar word je blij van en waar zie je tegenop?


Door middel van educatieve methodes, testen en oefeningen leren docenten hun leerlingen goed kennen, wat nodig is om een leerling optimaal te kunnen begeleiden, zodat ze het beste uit zichzelf halen. Door positieve feedback, het bieden van structuur aan een leerling en door specifieke, op de leerling toegeschreven lesstof zal een leerling ervaren dat school echt leuk kan zijn, dat leren niet stom of suf is, maar dat je er energie van krijgt. Plannen voor de toekomst kunnen concreter worden door de koppeling van theorie aan praktijk. Door bezoekjes aan bedrijven, instellingen en door regelmatig gastdocenten uit het bedrijfsleven te laten vertellen over hun werk gaat lesstof leven en worden lessen spannender, uitdagender en gewoon een stuk leuker.


Back to the future

Want zeg nou zelf, als je als ouder je huidige baan bekijkt: wist jij toen je op school zat dat deze functie bestond? Door gepersonaliseerd onderwijs zal er een minder grote afstand bestaan tussen school en de praktijk van de toekomst. Dat maakt dat een leerling het nut van leren in gaat zien en het meestal zelfs echt leuk gaat vinden om te leren. Dat is waar steeds meer scholen naar naar streven: gemotiveerde en blije leerlingen, die nadat ze van school af gaan, goed voorbereid zijn op hun toekomst. Het kan niet anders dan dat in de toekomst het onderwijs steeds meer gepersonaliseerd zal worden en er meer individueel onderwijs aangeboden wordt.




Tags

Deel via...

Lees ook...

TROTS!

Wat een mooi schooljaar heeft Tim gehad. Veel geleerd en weer zelfvertrouwen gekregen. We zijn blij met alle leerkrachten die ...

Onderwijsvernieuwing als uitgangspunt

‘Ons onderwijssysteem is aan vernieuwing toe’, stelde Jakolien Kraeima in de Volkskrant (link). Kraeima is personeelsmanager in het onderwijs, een ...

Gepersonaliseerd leren op De School van HIP

Afgelopen week verscheen in het Financieele Dagblad een artikel getiteld “Op de ‘iPadschool 2.0’ krijgen pubers een ‘verwonderingsessie’. In het ...

Groep 9 op De School van HIP

Groep 9 of “tussenjaar” op De Basisschool en De School van HIPBen jij nog niet helemaal toe aan de middelbare ...

Hoogbegaafde leerlingen

Wat is Hoogbegaafdheid?Er bestaan veel verschillende definities van het begrip hoogbegaafdheid. Vaak wordt bij de signalering uitgegaan van een hoge ...

Leren wordt weer leuk op De School van HIP!

Na bijna het eerste schooljaar achter de rug te hebben, kunnen we al een beetje terugblikken en vooral vooruitkijken!Ons gevoel ...

Vacatures docenten

De School van HIP groeit snel! Daarom zijn wij voor de uitbreiding van ons docententeam op korte termijn op zoek ...

Vacature Docent Tekenen (Focus theorie, 5H)

De School van HIP (Utrecht en Laren) is een particuliere middelbare school voor alle niveaus vanaf VMBO-TL tot gymnasium. Voor ...

ZELFS KLEUTERS MOETEN LEREN PROGRAMMEREN

COMPUTATIONEEL DENKEN IN DE KLASIn Vlaanderen en Nederland leer je op school hoe je met een computer moet werken. In ...

Gunt u ook elk kind een mooi eind 2017?

Kom dan naar de goede doelen veiling van De school van HIP, georganiseerd door onze leerlingen voor Stichting het vergeten ...

Inspectie van het Onderwijs verleent groen licht aan De School van HIP!

PersberichtUtrecht, 4 december 2017Tijd voor taart voor de leerlingen en docenten van De School van HIP. De Inspectie van het ...

Leren met een HIP steuntje in de rug

De discussie over onderwijs blijft een actueel onderwerp: Voldoet het hedendaagse onderwijs nog wel aan de behoefte en vaardigheden van ...

'Een vraag tussendoor mag altijd!'

De eerste weken van Sonali op De School van HIP‘ Het is maar 20 minuten fietsen vanaf mijn huis in ...

De financiering van particulier onderwijs

Vorige week sprak ik een kennis over zijn zoon Dirk, die voor de tweede keer blijft zitten op de HAVO. ...

Zelf bepalen wat je leert

‘Dus een leerling mag bij jullie straks helemaal zelf weten wat hij leert en óf hij leert?’ Sinds we het ...

Op een dag weet je het: ik begin een nieuwe school

“Op een dag weet je het: ik begin een nieuwe school.” Nou, zo ging het natuurlijk niet helemaal. Je begint ...